Wednesday, August 19, 2009

Aku Sayang Danish!!

Bismillahirrahman nir rahim..
Assalamualaikum buat semua sahabat2 yg sudi membaca blog ini buat kesekian kalinya.

Alhamdulillah..akhirnya,tergerak juga jari jemari ini utk menaipkan entri blog kali ini. Bersyukur jugak la sbb ada line wireless di rumah ini. (Alhamdulillah, line wireless sini sedikit lebih baik dr wireless di kampus..huhu)

Pada 2hb Ogos (Ahad) yg lalu, aku sengaja balik utk meraikan ulang tahun kelahiran Mama (sebnrnya bday dia 3hb tapi diawalkan supaya aku dpt balik). Tanpa disangka aku mendapat satu khabar gembira dr ahli keluarga aku hari itu.
Setibanya aku di rumah, semuanya seperti biasa. Tapi bila aku da settle down, Bapa plak mcm soal siasat aku sbb nak tau pasal architectural plan yg aku minta tlg dia tnya pd kwn2 dia (utk assignment Reinforced Concrete Design aku).. barulah Mama tiba2 bgtau aku yg isteri abg ngah aku (Abg Justin), Kak Mah telah selamat melahirkan seorg rijal~ huhu, agak frustrated jugak Mama rasanya sbb skali lg cucunya lelaki. Tapi kami sekeluarga ttp bersyukur atas kelahiran Muhammad Danish bin Justin (yg bermaksud "Pengetahuan Yang Terpuji") tu..

Aku x berkesempatan utk melihat baby tu pada minggu tu sbb ada usrah pas asar, so bila da dkt asar mmg aku da bergegas utk blk kampus jugak lah..huhu. Tapi Alhamdulillah kerana pada Ahad yg seterusnya (9hb Ogos) aku berkesempatan jugak utk menjenguk anak buah aku tu. Huhu, comel sesgt~ MasyaAllah!!! Pada hari Ahad tu, aku kena bergegas ke beberapa tempat dalam satu hari..tapi tetap aku luangkan masa utk bersama & mendukung anak buah kecil aku tu. Tak blh miss lgsg!! hehe.

Pada 9hb Ogos tu, aku kena balik utk meraikan bday Bapa pula yg selang ngam2 seminggu pas bday Mama. Sama spt bday Mama yg diadakan sehari awl supaya kami semua dpt berkumpul, kali ini kak long aku sengaja bgtau Bapa yg aku xdpt pulang pulak. Buang tebiat la kakak aku tu..heheh. Aku plak sengaja jarang2 kol rumah (jgn buat mcm ni tau!!!) sbb takut jugak kalo tetiba Bapa atau Mama tanya kalo aku balik ke tdk. Payah aku mau jawab kalo aku ckp tdk.. matai kena timbak karang~ =.= baek jgn ambi risiko.hihihihi..

Selain meraikan bday Bapa, aku jugak ada usrah ptg tu dan jugak ada Family Day @ E anjuran rakan Exco Sukan & Exco Seni JAKMAS E. Pening kepala aku nak penuhi semua tu.. huhu. Antara tanggungjawab dlm pelbagai bidang~ Alhamdulillah, dgn adnya kreta ak yg digelar Kak Hazlin sbg dhif d
a' (bermaksud katak dlm bahasa Arab), aku berjaya juga meraikan bday Bapa, jenguk dan penuhi jemputan ke Family Day@ E tu dan menghadirkan diri ke usrah. ALHAMDULILLAH!!!!!

Tadi kan aku kata yg kehadiran aku utk raikan bday Bapa tu adalah surpise, maka aku kna ke rumah lama di Tg.Aru dulu utk ambi abg aku yg sorg lg, Abg Tommy dgn isteri n anak2 dia. Smbil tunggu dorg sekeluarga bersiap, sempat2 juga aku jenguk Danish yg tgh dibuai mimpi (Abg Justin n Abg Tommy aku tu tggl serumah). Anak2 Abg Tommy pn bukan main siok lg ikut2 aku main2 dgn Danish. Excited lah tu kot dorg tgk cousin dorg yg baru lahir. Heheh. Si Nazim (anak sulung Abg Tommy) asyik2 hairan napa dia xdpt pegang tgn Danish dgn lembut mcm aku.hahah. Mmglah sbb dia sndr pn xpndai kontrol sgt genggam tgn dia..bila dia pegang tgn Danish jer, kasar semcm jer. Alahai~ nasib baik x bangun baby yg tgh siok tido tu..

kesiokan si Danish ni melayan mimpi di siang hari..hehe

Pas dari rumah di Tg.Aru tu, kitorg gerak ke KK plak.. utk ke Rainforest Cafe. Kantoi la plak time Abg Justin bawa Bapa g sana tu..masa dorg cari parking, dorg nampak dhifda' diparking dpn mahkamah. aisehmen... lantaklah.. yg penting, Bapa n Mama tetap terkejut bila nampak aku. Hehehe. Makanan yg sudah siap2 diorder oleh kakak Jane, kak long aku tu sedap n terisi jugak perut aku yg da lapar masa tu.hehe~~ lepas selesai makan2 tu,ingatkan aku trus balik kampus pas hantar Abg Tommy n family. Tiba2 kena kol oleh Bapa n akhirnya singgah ke rumah di Tg.Aru jgklah aku~ hoho,ada lg chance utk 'kacau2' si Danish tu.
Sampai di rumah di Tg. Aru tu, barulah ada kek utk meraikn bday Bapa. Alhamdulillah, syukur kepada Allah yg memegang semua hati hamba2Nya kerana buat sekian kalinya kami sekeluarga berkumpul bersama2. Aku rasa tambah seronok sbb kali ini sudah bertambah keluarga besar kami ini dgn kehadiran Danish.

bangun jugak si kecil ni akhirnya..

seronok dpt dukung baby~

Semoga Allah merahmati kelahiranmu di dunia ini, Muhammad Danish.
Ya Allah, ku pohon kepadaMu.. Kau peliharalah anak kecil ini, peliharalah dia dari kejahilan dan kebatilan dunia.. Kau berikanlah hidayahMu kepadanya.. Tetapkan dan teguhkanlah dia di jalanMu.. Kuatkanlah hatinya agar dapat menjadi rijal yang menegakkan kalimah tauhidMu di bumi ini. Amin!

p.s: hehe.. mcm aku plak yg dpt anak.. teruja sgt sbb da lama xda baby dlm family~ lgpn,ini baby pertama lahir pas aku mula dktkn diri dgn Islam. Semoga Allah bagi aku kesempatan utk beri
apa yg aku mampu utk dekatkn Danish kpd Allah. insyaAllah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails