Saturday, December 20, 2008

untitled...

Bismillahirrahman nir rahim...


Alhamdulillah.. gembiranya hati ni pada hari ini :) sapaan seorang sahabat baik pada waktu pagi membangunkan diri yang makin malas ini. Alhamdulillah,sekurang-kurangnya ada juga suatu pagi (pagi ni lah) aku berbual dengan sahabat aku itu hinggalah kami berdiskusi mengenai agama sebagaimana yang selalu kami lakukan. Memang best rasanya bila dapat kongsi apa-apa ilmu agama di dada ini dengan rakan-rakanku.. tapi aku tetap kena beringatlah kalau dengan perempuan ooooookay jak,tapi kalau dengan kawan lelaki kena jaga batas. :)



Hari ini bapa,2 orang abangku dan seorang anak buah lelaki aku awal-awal lagi sudah keluar pergi klinik gigi. Gerenti adalah pergi tempat-tempat lain dorang tu.. apa-apa pun,bila dorg balik tadi..ada dorang belikan aku something. He!he!he! Anak buah aku tu asyik panggil-panggil aku jak dari luar rumah. Bingung tul budak tu. Ingatkan apa. Jumpa di
a dekat dapur,dia bagi aku something pink. Ingatkan kotak VCD drama Jepun ke apa..hahaha! Bila sudah ambil dari dia tu,barulah aku tahu.. rupanya buku agama. Sekali dengan VCD percuma. Alhamdulillah,gembiranya aku sebab dorang belikan buku 'Fiqih Wanita' yang dikarang oleh Muhammad Athiyah Khumais. InsyaAllah,bermanfaat. Lepas dapat buku tu,terus ja aku buka dan belek-belek sampai baca sikit-sikit. Bapa tanya,"Baguskah buku tu?" Aku jawab saja,"InsyaAllah,ok..hehe.Makaseh~" Alhamdulillah,so far..tajuk-tajuk yang aku dah baca pun memang dapat bantu aku sebab dalam buku ni banyak jugalah menjawab persoalan wanita-wanita mengenai kehidupan seharian sebagai Muslimah.
Antara aspek yang diperkatakan dalam buku ini adalah bersuci,solat,zakat & puasa,dan haji.
Aku ambil contoh dari bahagian Bersuci, ada bab pasal pakai rambut palsu,pakai cat kuku,haid,istihadah dan lain-lain. Senang sikit mau faham sebab tidak panjang berjela penjelasannya (yang aku dah baca so far lah) dan topik pun berkaitan dengan kehidupan moden kita sekarang ni. Alhamdulillah,bersyukur sangat-sangat sebab dibelikan buku ni. Lebih-lebih lagi oleh bapa..hehe,mungkin dia da tau yang anak perempuan dia sorang ni suka sangat baca buku cam tu. Mungkin juga anak buah aku tu yang bagitau dia.Allahu ahlam. Moga Allah teruslah memberi ahli keluargaku ini hidayahNya dan sekurang-kurangnya menjadi keluarga yang diredhaiNya walaupun bukan keluarga yang sempurna. Amin.


cakap pasal keluarga... rindu aku pada adik aku... um..rasanya orang yang terdekat ja faham dengan luahan aku yang ni. Hehe.


Huh.............aku ndak suka sgt lah dengan masa lapang yang berlebihan nie. mmg best boleh rehat tapi kalo sudah tahap boring cam skrg ni pun ndak best. *korek2 koleksi bhn bacaan islami* brrr.....

Bah... sudah banyak aku membebel ntah apa2 nie..insyaAllah,nanti aku akan postkan entri yang berkaitan dengan Islam~ tengah mencari sumber juga ni. insyaAllah..



No comments:

Related Posts with Thumbnails