Thursday, August 07, 2008

m'jd pemimpin di zaman ini...bukan mudah..

Bismillahir rahman nir rahim..

-baru balik dari meeting DEAMAN tadi.huhu,nasib baek Olyn kol td..dgn nada yg cemas plak tu.aku pun apalagi,w/pun dgn Dieja d bilikku..aku b'siap secpt mgkn n b'gegas pi tmpt mesyuarat (dkt ja pun).Olyn slamba ckp,dia saja buat2 nada cemas.hehe. xpa..yg pntg aku da sampai dgn slmtnya ke blk mesyuarat w/pun x awl sgt..hehe
m'dgr tazkirah2 ringkas dr abg Bun,Faiz & Hyrul dlm mesyuarat tu..agak terkesan jgk la pd aku ni. susah plak mo uraikan di sini. cumanya,yg byk disentuh adalah berkaitan niat yg ikhlas..abg Bun ada ckp jgk psl utk kita mau b'interaksi/b'kongsi ilmu@apa2 dgn org lain,diri sendri jugak perlulah dimantapkan jugak.bingung aku x tau amcm mo explain..xyah lah..huhu.insyaAllah bila aku da ada idea,pandai2 lah aku taipkn dlm entri aku yg akan dtg.-

ehem..tulah mukadimah utk entri aku kali ni.anyways,aku nak ckp2 skit lah psl m'jd pemimpin yg pegang pd prinsip yg benar (x terpesong). berlaku sendiri d tmpt sekeliling aku (xyah nak tau lbh2.hehe).
bukan apa,tapi dr pemerhatian aku sendiri lah..jd pemimpin,lbh2 lg pemimpin islamik yg b'pegang pd prinsip Islam bkn mudah pd akhir zaman ini. ada kalanya yg benar ditentang manakala yg batil pula dijunjung. Nauzubillah..
utk jd pemimpin yg dpt memuaskan hati semua org agak mustahil. kalo x silap aku, imam al-ghazali pernah menyatakan.. tidak mungkin kita dpt memuaskan hati setiap manusia. jd seblh2nya pemimpin perlu tahu keadaan semasa dan juga persekitarannya. mesti jd up-to-date dgn apa2 yg berlaku.peka.
sebenarnya baru ja tadi aku berdiskusi dgn kwn rapat aku ttg hal ni. Dia pun blh dikatakan pemimpin jugaklah.jadi,kiranya diskusi kami tadi yg b'langsung sampai dkt 2 jam tu blh jd pengajaran utk kami b'dua sama2. apa yg blh aku kongsikan di sini adalah.. kita perlu bersederhana dlm pelbagai aspek dan juga menjadi proaktif.
bersederhana dlm konteks kita tdk terlalu extreme dlm tindak-tanduk kita. Ajaran Islam juga m'ajarkn kesederhanaan dlm kehidupan. itu penting. dan kena ikut Quran & Sunnah,of coz. Oya,lupa tambah.. juga kalo blh,inovatif.
ya Allah..byk jugak yg mau aku kongsikn..tapi mata aku berat sgt sudah nie.. maaf,len kali aku sambung lg lahh...besok kelas pg sampai 4 ptg plak tu..kena TIDO!!

skali lg,maaf sbb x dpt smbg taip entri ni.btl2 da ngantuk tahap gaban aku nie.Afwan!

No comments:

Related Posts with Thumbnails